Hop til indholdet

Uplink Review – Trust is a Weakness

Hvad er Uplink?

Uplink er en hacking-simulator, som foregår i en ikke så fjern fremtid. Store firmaer konkurrerer indædt imod hinanden, hvilket har åbnet mulighed for et lukrativt marked for “sikkerhedsspecialister”. Det er her Uplink Corporation, og deres agenter, kommer ind i billedet. Hvad end et firma har brug for, så kan Uplink sætte dem i forbindelse med en agent, som kan hjælpe dem med at “løse” deres problem. F.eks. et kig på konkurrenternes seneste research. Sabotage af konkurrentens data eller servere, for at kunne komme først på markedet med et konkurrende produkt. Eller sågar oprettelse af et falsk uddannelsesbevis eller dækidentitet for en af deres ansatte (eller en tur i spjældet for en af deres konkurrenters ansatte).

I Uplink spiller du en af disse agenter. Når du starter spillet, registrerer du dig som en agent hos Uplink Corporation. Her får du adgang til en skrabet gateway med grundlæggende hardware, som du bruger som startpunkt når du skal hacke maskiner på fremtidens internet. Samtidig får du adgang til Uplink’s interne server, som har alt hvad en agent måtte begære: Her kan du shoppe på det sorte marked for hacking-software. Eller bruge dine hårdt tjente penge på at opgradere din gateway med bedre hardware. Og vigtigst af alt: Tilgå den jobbørs, hvor de desperate firmaer hyrer agenter til at udføre deres beskidte hacking-missioner.

I starten af spillet, får du kun lov til at tage de simpleste missioner, f.eks. at bryde ind i en relativt ubeskyttet computer for at stjæle eller kopiere en enkelt fil. Men i takt med at dit ry stiger, som følge af succesfulde missioner, så kan du påtage dig større og mere udfordrende opgaver. Og desto bedre beskyttede målene er, desto bedre og mere avanceret software og hardware har du brug for, for at kunne knække systemerne.

Uplink password breaker
Det første sikkerhedssystem du vil støde på, er en simpel login-skærm, som kan besejres af en kodeordsgætter (jo bedre version du køber, desto hurtigere gætter den). Senere i spillet vil du dog støde på mere avanceret sikkerhed.

Gameplay

Det grundlæggende gameplay i Uplink er ret simpelt. Du påtager dig en række forskellige missioner for de forskellige firmaer. Langt størstedelen af disse missioner løses ved at hacke ind i en destinations-server, og udføre en bestemt opgave. Efter du har udført opgaven, sender du en besked tilbage til din arbejdsgiver, og modtager din betaling. Denne betaling kan du herefter bruge på at opgradere din hardware, og købe ny hacking-software.

Tingene er selvfølgelig ikke helt så simple. Efterhånden som spillet skrider frem, så bliver der introduceret flere og flere sikkerhedssystemer, som skal omgås for at du kan udføre opgaven. Og for at omgå disse, skal du bruge bestemte hacking-programmer, som du derfor er nødt til at købe.

Samtidig er hvert hacking-forsøg et kapløb med tiden. Et andet element du er nødt til at håndtere, er nemlig sporing. Når du hacker et mål, så vil de som regel starte en sporing af dig. Den aktive sporing starter når du gør noget mistænkeligt, og forsøger at spore din aktive forbindelse tilbage til din gateway. For at undgå dette, forbinder du ikke direkte til dit mål, men dirigerer din forbindelse gennem en række andre computere først. Hvert “led” i kæden vil tilføje lidt ekstra tid til den tid det tager dit mål at gennemføre en sporing af din aktive forbindelse, og på den måde får du mere tid til at udføre din opgave. Men systemer med høj sikkerhed er hurtigere til at spore dig, og da de som regel også har flere sikkerheds-systemer (som tager tid at omgå), så er du også nødt til løbende at opgradere din gateway-hardware, så de forskellige handlinger du udfører på målets computer tager kortere tid.

Herudover skal du også sørge for at rydde sporene op efter dig. Hver forbindelse efterlader en kæde af logs i alle de systemer som du forbandt igennem. Så selv hvis dit mål ikke nåede at spore dig mens du var forbundet, vil de ofte forsøge at spore dig igennem kæden af logs. Denne “offline”-efterforskning kan tage alt fra et par dage for systemer med lav sikkerhed, til et par minutter for meget sikre systemer (f.eks. banker). Du bør derfor altid starte din kæde i et mindre sikkert system (f.eks. Internic), og så altid slette din “videre-dirigerings”-log fra Internic-serveren efter dit hack er færdigt, så kæden bliver brudt. Vær her opmærksom på, at sikker sletning af logs, så de ikke kan genskabes af efterforskerne, kræver den højeste version af log-deleter softwaren, så det bør være dit første køb.

Hvis du bliver sporet, så sender myndighederne efter et par timer en flok FBI-agenter ud for at beslaglægge din gateway, og hvis det sker, så taber du spillet. Du kan købe hardware som sprænger din gateway (og dermed beviserne) i luften, hvilket gør at du får lov til at fortsætte spillet med en ny basis-gateway, og alle dine penge. Men hvis du gør det, så mister du stadig din gamle gateway og alle dine programmer.

Uplink verdenskort
På denne skærm laver man en rute fra sin maskine til målet, som kan indeholde så mange mellemled som man kan overskue. Hvert link giver op til et par sekunders ekstra tid inden man bliver sporet.

Story

Da Uplink er en simulation, har det kun meget lidt historie. Der er et hovedplot, med to branches, men det er nemt at overse. De øvrige missioner bliver genereret tilfældigt. Og selvom der er en del forskellige missions-typer, så har gennemførslen af dem ikke den store effekt på verdenen.

Til gengæld er der gjort meget ud af atmosfæren. F.eks. kan man læse autogenererede nyheder et par timer efter et succesfuldt hack. Når man accepterer missioner, er det lavet som en “online-chat”. Og manglen på save-games gør også spillet ekstra spændende.

Som spiller har man også friheden til at gribe missionerne forskelligt an, især i de senere og mere avancerede missioner. Spillet er også fyldt med easter eggs, og små ekstra detaljer. F.eks. er der et in-game aktiemarked hvor man kan tjene lidt ekstra penge. Og man kan finde en fyldt bankkonto, og overføre pengene til sig selv.

Den store variation, kombineret med de nervepirrende kapløb med tiden, gør at Uplink ofte kan skabe interessante fortællinger. Dette på trods af at det indbyggede hovedplot kun er en lille del af spillet.

Uplink nyhedsside
Man kan læse om større hacks i nyhederne dagen efter.

Konklusion

Hvad er godt:

• Atmosfære og indlevelse fungerer glimrende.
  • Grafikken og styringen understøtter hacking-temaet perfekt.
  • Hektisk! Især i starten af spillet, hvor hvert hack er et kapløb med tiden, for at nå at gøre missionen færdig, inden firmaet du “besøger” når at blive færdige med sporingen.
  • Masser af easter-eggs og detaljer, som belønner udforskning.
  • Kan skabe mange interessante fortællinger.
  • Spillet har stadig en aktiv modding-scene. F.eks. Uplink OS mod, som opdaterer grafikken til mere moderne standarder.

Hvad er skidt:

• Da missionerne dannes tilfældigt (bortset fra story-missions), og der kun er et vist antal forskellige missioner, kan spillet blive en smule ensformigt på den (lange) bane.
  • Balancerings-problemer. F.eks. kan det ofte ikke betale sig at købe andet end højeste version af hacking-værktøjerne. Der er også nogle af værktøjerne (og gateway-typerne) som stort set er ubrugeligt.
  • Svært at mestre. In-game tutorial beskriver ikke alt, så det er nødvendigt at prøve sig frem (eller finde en guide)

Konklusion:

Uplink er stadig et af de bedste spil i sin genre, på trods af at det efterhånden er en del år siden at det blev udgivet. Spillet kan derfor varmt anbefales! Det kan købes på Steam og GoG