Hop til indholdet

Lav din egen fantasy campaign setting – del 3

Dette er del 3 af tutorial “Lav din egen fantasy campaign setting”. Du kan læse del 2 her.

Alverdens detaljer

I sidste afsnit fastlagde vi de grundlæggende dele af vores verden. Vi tænkte over hvad vores campaign-scenarier skal handle om. Og ud fra dette, kunne vi bygge de nødvendige dele af campaign-verdenen.

Du kunne sådan set godt begynde at skrive scenarierne nu…

Men selvom settingen er skræddersyet til en bestemt række scenarier, mangler der stadig nogle detaljer, før verden kan beskrives og føles som et rigtigt sted. Uden disse, vil settingen nemt kunne føles tom. I denne sidste del af tutoriallen vil jeg komme med et par forslag til hvad du kan gøre, for at få campaign-verdenen til at føles mere levende.

Herudover, vil der afhængigt af spilsystemet, også være ting der skal besluttes for at understøtte reglerne. For D&D 5th vil det f.eks. være hvilke guder der findes (og deres domæner).

Navngiv de større sammenhænge

En nem måde er at finde på navne og en kort beskrivelse til omgivende områder, personer og begivenheder.

Du kan f.eks. finde på et navn til det kongerige som spillet foregår i. Og måske også kongens navn, og et par korte sætninger som beskriver ham.

Eller måske en håndfuld berømte helte (eller berygtede skurke), nulevende eller historiske. Det kan også være fjerne lande. Eller måske berømte (eller berygtede) områder eller vartegn. Det kunne også være vigtige historiske eller kommende begivenheder, f.eks. en krig eller et kommende royalt bryllup.

Formålet med disse ekstra detaljer er, at du kan flette dem ind i spillernes samtaler med NPCs. Det giver illusionen af at verden også eksisterer udenfor den del som spillerne direkte er involveret med.

Området nær eventyret

Du ved på nuværende tidspunkt også nok om settingen til at kunne tegne et overordnet kort over området som spillerne færdes i.

Detaljerede kort giver som regel mest mening at lave i forbindelse med at du skriver scenarierne. Men et par overordnede kort kan hjælpe dig med at huske på de overordnede beslutninger om verdenen som du tog tidligere.

Som en ekstra bonus, kan disse kort ofte også bruges som handouts til spillerne.

De lokale

Du kan allerede nu overveje hvilke vigtige NPCs som bor i området som campaignen forgår i. I vores tilfælde kunne det være en liste over de vigtigste borgere i spillernes bjerglandsby. Og herudover de vigtigste personer i nærområdet.

Nogle af disse personer vil blive uddybet mere detaljeret med stats når du skriver scenarierne. Men hvis du under spillet får brug for en ekstra NPC, så kan du ud fra denne liste hurtigt finde en ny person, som så allerede vil have en tilknytning til verden. Hvis du ikke er god til at improvisere, kan en sådan liste over mulige NPCs være en stor hjælp.

Spilspecifikke detaljer

Afhængigt af dit spilsystem, kan der være forskellige ting om verdenen du skal beslutte, selvom de ikke direkte er relateret til din campaign.

For D&D kan det f.eks. være at opfinde settingens guder, og hvilke domæner de kontrollerer. Det kan også være nødvendigt at beslutte hvilke racer som findes i verdenen (eller bare i området). Og hvilken rolle de spiller i samfundet.

Fælles for alle disse beslutninger er, at de er nødvendige for at spillerne kan bygge og spille deres spilpersoner.

Skræddersy verden til dine spillere

Hvis du allerede nu ved hvem dine spillere er, så overvej at forberede ekstra detaljer skræddersyet til dem.

Hvis du f.eks. har spillere som foretrækker kamp, kan du f.eks. forberede random encounter lists. Du kan også forberede andre generelle kamp-scener, som du så han have klar hvis det bliver nødvendigt.

Tilsvarende hvis du har spillere som du ved vil rollespille deres samtaler med NPCs detaljeret. Det kan så her give mening at forberede listen over NPCs mere grundigt i forhold til deres baggrundshistorie og personlighed.

Opsummering

I første del af denne tutorial, gennemgik vi forskellige fremgangsmåder til at bygge en verden. Heriblandt hvornår det giver mening at bruge en præ-bygget setting. Hvornår det giver mening at bygge en specialiseret setting bottom-up. Og hvornår det giver mening at bygge en verden top-down.

I anden del af denne tutorial, gennemgik vi et eksempel på bottom-up design af en campaign-setting. Ud fra den historie vi gerne ville fortælle, besluttede vi hvad verden skulle indeholde.

Og i sidste del gennemgik vi forskellige måder at puste liv ind i en skabt verden.

Jeg håber at denne tutorial har været nyttig. Hvis du har spørgsmål eller andre tips, så er du meget velkommen til at skrive en kommentar!

Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *