Hop til indholdet

Lav din egen fantasy campaign setting – del 2

Dette er del 2 af tutorial “Lav din egen fantasy campaign setting”. Du kan læse del 1 her.

Definer verdens formål

I bottom-up tilgangen til world-building, tager vi udgangspunkt i det vi skal bruge verdenen til.

I vores tilfælde, ønsker vi at lave en lille campaign setting til en række D&D 5th scenarier. Vi regner med at spillerne starter med spilpersoner som er nye eventyrere, altså som level 1.

Ud fra dette, har vi brug for et område, hvor level 1 spilpersoner har en chance for at overleve. Dette område skal samtidig kunne understøtte den handling som vi ønsker at campaignen skal handle om.

Vi beslutter at vores første campaign handler om at indbyggerne i spilpersonernes hjemby har fundet en vene af sjældent metal i deres lokale mine. Dette har en nærboende adelsmand fundet ud af, og han ønsker derfor at overtage kontrollen over byen. Han hyrer derfor en gruppe banditter til at slå sig ned nær byen, og overfalde alle som rejser imellem spilpersonernes hjemby og den nærliggende by langs floden hvor de sælger deres malm. På denne måde håber han på at kunne overbevise indbyggerne om, at de har brug for hans beskyttelse. En beskyttelse han med glæde vil yde, til gengæld for at få kontrol over byen, og dens miner.

Et område tager form

Ud fra det ovenstående, har vi nu en ide om hvad vi skal bygge vores startområde op omkring.

Hvis byen kan trues af en enkelt gruppe banditter, tyder det på at byen ikke er under beskyttelse af en egentlig hær eller milits. Samtidig tyder det også på at den kun har een rute til nabobyen, som nemt kan lukkes af. Og endelig at der er tale om en mineby.

Vi beslutter derfor at der er tale om en lille bjerglandsby, som er placeret i en lille dal. Omgivet af bjerge, har byen et naturligt forsvar imod fjender, og har derfor kunne trives med relativt få indbyggere. En vej snor sig fra minebyen gennem en smal kløft, hvorfra den løber videre ned til en nærliggende by. Og det er denne vej som banditterne nu har blokeret.

Spilpersonernes hjemby

Vi beslutter at minebyen er blevet grundlagt af en lille gruppe tidligere soldater. De er veteraner fra kongens hær, som har fået tildelt den lille dal som belønning for tro tjeneste. Her har de så slået sig ned, sammen med deres familier. Og her lever de et stilfærdigt liv. De regerer byen sammen, og har inviteret en gruppe minearbejdere (og deres familier) til at udvinde malmfor sig, til gengæld for løn og et sikkert sted at bo. De udgør nu tilsammen et lille bysamfund. De udvinder malm, og sælger dette til den nærliggende flodby, til gengæld for andre fornødenheder. Og med det naturlige forsvar har de indtil videre kunne forsvare sig imod udefrakommende trusler.

Spilpersonerne er børn af de oprindelige bygrundlæggere. De er vokset op i byen, og er efterhånden blevet gamle nok til at deltage i byens pligter. I det første scenarie bliver de bedt om at finde ud af, hvorfor de folk som drog afsted med den seneste sending malm endnu ikke er kommet tilbage fra byen.

Opsummering

Ud fra denne korte brainstorm, har vi nu skabt det fundament vi kan bygge vores scenarier ovenpå.

I sidste del af tutoriallen, vil jeg komme med nogle forslag til hvad du kan uddybe, for at få verdenen til at føles mere levende.

Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *