Hop til indholdet

The Precarious Balance – et LD spil

The Precarious Balance

Et strategispil om at balancere skole, venner og familie

I denne weekend var det igen blevet tid til Ludum Dare game jam. Her udviklede jeg “The Precarious Balance” på 48 timer.

Det er et strategispil/simulation, hvor du balancerer din begrænsede tid imellem lektier, venner og familie.

Spildesign

Temaet denne gang var “The more you have, the worse it is”.

Jeg valgte at fortolke dette som en simulation af en travl hverdag. Hver dag har man kun en begrænset mængde tid, men mange forskellige ting at bruge tiden på. Og jo flere ting man ikke når, desto værre bliver det.

Jeg startede derfor med at opbygge et aktivitets-system. Hver dag genererer systemet semi-tilfældigt en række forskellige aktiviteter man kan vælge imellem. På hverdage kan man nå 2 aktiviteter, i weekender 4 (da man her ikke skal i skole).

Herefter indførte jeg en række forskellige attributter, f.eks. glæde, karakterer, og hvor god fod man er med sine forældre. At bruge tid på kedelige aktiviteter dræner glæde. Hver aktivitet fik herudover en deadline. Hvis aktiviteten ikke er nået inden deadline, så forsvinder den (med en negativ effekt på en eller flere af ovenstående attributter).

Det gav spillet sit formål: At balancere de forskellige attributter så længe som muligt, så ingen af dem kommer ned på 0. Og over tid bliver mængden af lektier større og større…

Prøv “The Precarious Balance”

Hvis du har lyst, kan du prøve spillet her.

Offentliggjort iComputerspil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar