Hop til indholdet

Brug stemningsmusik i dine scenarier

Stemningsmusik som stemningsforstærker

Du kan i mange genrer bruge stemningsmusik til at forstærke stemningen i dine scenarier.

Godt nok kræver det lidt mere forberedelse. Men det er til gengæld en effektiv måde at forstærke dine spilleres oplevelse på.

Udvælg musik som underbygger scenerne

Når jeg selv udvælger stemningsmusik til mine scenarier, så deler jeg musikken op i tre forskellige kategorier. Hver af disse kategorier har hvert sit formål:

Baggrundsmusik/ambience

Baggrundsmusikkens formål er at spille lavt i baggrunden mens spillerne rollespiller. Dens formål er det samme som når du beskriver stedet som spilpersonerne befinder sig i. Den er med til at give spillerne en ide om hvordan stedet føles. Som regel loopes musikken, i.e. gentages så længe scenen varer.

Når baggrundsmusik virker bedst, glider den i eet med baggrunden. Dvs. den påvirker spillerne, men uden at de nødvendigvis lægger mærke til musikken.

Eksempler:

  1. Et lydspor med naturlige lyde som matcher spilpersonernes lokalitet. F.eks. vanddryp i en hule, havets brusen, skovens lyde, eller storbyens støj.
  2. Hvis spilpersonerne er et øde sted, kan du afspille en dyster eller trist melodi.
  3. Tilvarende, hvis spilpersonerne er til en fest eller anden fejring, kan du afspille festlig eller glad musik.
  4. En stille og hamonisk melodi kan signalere sikkerhed i et ellers hektisk scenarie.

Effekter/stings

Effekter (eller stings) er små korte musikstumper eller lydeffekter. Formålet er at signalere til spillerne at der sker en ændring eller overgang i situationen. Eller at henlede deres opmærksomhed på noget som foregår i scenen. Fælles for disse er, at de spilles en enkelt gang, relativt højt, men som regel ikke loopes.

Eksempler:

  1. En dramatisk melodistump som f.eks. signalerer at diplomatiet har fejlet og en kamp begynder.
  2. En vigtig persons kendingsmelodi (f.eks. James Bond) eller kendingslyd (Frau Blücher! <hestevrinsken!>). Disse kan dog være temmeligt kliché i de fleste genrer.
  3. Et skrig, en uhyggelig akkord, eller en anden pludselig lyd, afspillet for at skræmme eller forskrække spillerne. Kan være både in-game (et skrig, en telefon som ringer) eller out-of-game (en uhyggelig akkord).
  4. En intromelodi til scenen, for at fastsætte den rette stemning. Overgår herefter normalt til en baggrundsmelodi.

Situationsmusik

Den sidste slags musik er situationsmusik, som bruges til at understrege en bestemt situation. Disse kan også genbruges på tværs af scener, og skaber derved deres egen sammenhæng. F.eks at spillerne efter første kamp lærer at genkende kampmusikken, som derfor bidrager til spændingen når den høres i senere kampscener.

Eksempler:

  1. En bas-drønende actionfyldt melodi, som spilles under kamp, flugtscener og lignende situationer. Gør noget! NU!
  2. En anspændt melodi, som spilles når spilpersonerne løber en risiko, eller indsatsen er høj. F.eks. en farefuld klatretur, eller en hård forhandling med den fjendtlige gruppe. Vær forsigtig! PAS PÅ!
  3. En dramatisk, kompleks og måske trist melodi, som kan bruges når plottet udvikler sig, eller under en dramatisk samtale med en vigtig NPC. Lyt! Bliv revet med!
  4. En stille og ensartet melodi, som spilles når spillerne skal koncentere sig. Fokuser! Vær omhyggelig!

Gode kilder til musik

Den bedste stemningsmusik ville selvfølgelig selv at lave den, skræddersyet specielt til dit scenarie. Men det er nok de færreste af os som udover at være GMs også er komponister og musikere. Heldigvis kan du komme langt ved at håndplukke eksisterende musik:

  1. Film-soundtracks kan være en god kilde til stemningsmusik. Men fordi den er skrevet til filmscener, hvor stemningen ændrer sig undervejs i scenen, kan det også giv bagslag. Hvis du bruger et nummer fra et film-soundtrack, så sørg for at lytte hele nummeret igennem først.
  2. Mange anime-soundtracks (uden lyrics, og ikke for populære) kan også være en god kilde til stemningsmusik. De er ofte dramatiske, eller skiller sig ud på anden vis.
  3. Computerspil-soundtracks er ofte en god kilde. Disse er ofte skrevet specielt til at fungere som enten baggrundsmusik eller situationsmusik. Så hvis du kan finde en stilart der passer til din genre, er dette ofte et godt bud. Især soundtracks til indie games kan ofte være en guldgrube til god stemningsmusik. Og de kan ofte fås billigt som en del af f.eks. HumbleBundle gamebundles eller som ekstra (eller gratis) DLC til Steam- eller GoG-spil. Computerspil kan også være en god kilde til lydeffekter og stings.
  4. Jeg ved at der også findes soundtracks som markedesføres specifikt som stemningsmusik til bordrollespil, f.eks. af Midnight Syndicate. Jeg har dog ikke selv lyttet til nogle af disse. Dog mest fordi jeg ifølge pkt. 1 forsøger at undgå musik som spillere kan have hørt i andre sammenhænge, inkl. andre rollespils-scenarier.

Faldgruber

Når du udvælger din musik, så vær opmærksom på følgende mulige faldgruber:

  1. Forsøg at undgå sange og musik som dine spillere kan have hørt. Det sidste du har brug for, er at dine spillere begynder at grine, fordi de forbinder den dramatiske musik du har valgt til din sørgelige afskedscene med en parodi-video på Youtube hvor den for nyligt er blevet brugt.
  2. Undgå så vidt muligt sange med sangtekster, med mindre det er for at give en helt specifik stemning (f.eks. gangsta rap i et street-crime scenarie). Sangtekster kan virke distraherende, især afspillet med lav volumen, da vi ubevidst forsøger at opfange meningen.
  3. Musik med vocals, f.eks. kor eller uhyggelig latinsk-lydende chanting kan dog i de rette genrer give en god stemning.

Praktiske tips

Til sidst har jeg en håndfuld praktiske tips:

  1. Anskaf dig et sæt små bærbare højtalere. Lyden fra dine laptop-højtalere er som regel slet ikke god nok. De bedste bærbare højtalere trækker både lyd og strøm fra din laptop. Så behøver du ikke skaffe et ekstra strømstik til spilbordet.
  2. Organiser din musik på en måde, så du hurtigt kan afspille præcis det nummer du ønsker. Jeg plejer selv at lave en folderstruktur, hvor baggrundsmusikken er sorteret i foldere alt efter hvilken act/scene af spillet de hører til. I disse foldere lægger jeg også de stings jeg regner med at få brug for i disse scener. Situationsmusik lægger jeg i sin egen folder, hvor jeg navngiver numrene så jeg hurtigt kan finde og afspille dem. F.eks. “combat – tense”, “combat – easy”, “combat – overpowered”, “puzzle-music”, etc.
  3. Lav et lydtjek inden spillet starter, så dine højtalere og dit afspiller-program er indstillet til en passende volumen.
  4. Find nogle programmer som du nemt kan bruge til at skifte imellem musikken. Selv bruger jeg en temmelig old-school kombination af DISCo Commander og Winamp. Dette fordi det har en stor fordel: Winamp er det eneste afspiller-program jeg har fundet, som når man vælger et stykke musik, kan indlæse og afspille musikken uden at vinduet stjæler fokus. På den måde kan jeg i DISCo Commander vælge mit sting med piletasterne og afspille det. Og så hurtigt skifte til en ny melodi efter stinget er afspillet, uden at skulle alt-tabbe tilbage DISCo Commander.

 

Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *