Hop til indholdet

Drama, Horror og Mobiltelefoner

Drama og horror, i en verden med moderne kommunikationsmidler

Horror og drama var bare nemmere i tiden før mobiltelefoni. Eller for den sags skyld, før nem adgang til al viden i verden kun var få klik væk. I moderne settings kan du som Game Master have et behov for at forhindre spilpersonerne i øjeblikkeligt at kommunikere nyeste viden (eller trussel) videre til de andre spilpersoner. Eller i øjeblikkeligt at google oplysninger om den NPC som de lige har mødt på deres smartphone. Eller for den sags skyld at ringe efter kavaleriet hvis de er trængt op i en krog.

For at løse dette har du flere muligheder. Du kan arbejde udenom spilpersonernes telefoner. Du kan også vælge at at opbygge dit plot så øjeblikkelig kommunikation kan hjælpe dramaet/horror-følelsen i stedet for at sabotere den. Herunder deler jeg derfor et par af mine egne tricks:

Workarounds

Der er masser af grunde til at mobiltelefoner kan fejle på dramatiske tidspunkter. Desværre er de fleste af dem brugt så mange gange i film og historier, at de efterhånden er kliché. Men i en snæver vending kan du måske alligevel slippe afsted med at bruge undskyldninger som en af nedenstående:

  1. Under katastrofer, Pokemon Go forsamlinger, og lignende situationer hvor mange personer forsøger at bruge deres mobil samtidig, er det ofte ikke muligt at få signal.
  2. Blev spilpersonen forskrækket af noget? Eller angrebet af noget? Tid til et smidighedstjek for ikke at tabe telefonen. Som alle ejere af moderne smartphones ved, så er de ikke bygget til at modstå fald (eller fugt, eller almindeligt brug). Brug ikke dette trick for ofte, eller dine spilpersoner vil begynde at gaffa-tape deres telefoner fast til deres hånd.
  3. Med både Facebook Messenger, Google Maps, og NSA travlt optaget af konstant at spore spilpersonen og hans telefon, er det ikke så mærkeligt at moderne batterier holder i så kort tid. Dog er spillere vant til problemet, så kloge spillere vil forsøge at gardere sig imod dette in-game. F.eks. ved at medbringe battery packs, solcelle-chargers eller lign.
  4. I afsides lokaliteter såsom Antarktis, det øde Sibirien, Sahara-ørkenen, Månen, eller Nørreport station, kan du måske endda slippe godt fra bare meddele spillerne at der slet ikke er signal.

Løsninger

Alternativt kan du bygge dit plot op omkring, at moderne kommunikations-redskaber eksisterer:

  1. Don’t split the party. I stedet for at bygge drama og horror op omkring at spilpersonerne ikke ved hvad hinanden gør, så lad dem konfrontere det uhyggelige sammen. C’thulhu bliver ikke mindre skræmmende af at der er tre snacks spilpersoner som ser ham istedet for kun en.
  2. Kommunikation udelukker ikke magtesløshed. Hvis spilpersonerne er fjernt fra hinanden, hjælper det dem ikke at de hører hinanden. Tværtimod kan det bare understrege hvor hjælpeløs resten af gruppen er, mens den ensomme spilperson bliver spist af alligatoren, eller arresteret af myndighederne.
  3. Relateret til pkt. 2, kan du bruge samme trick til effektfuldt horror eller drama ved at lade spilpersonerne have en NPC i den anden ende af røret. Effekten ved at beskrive lydene som spillerne hører fra telefonsamtalen inden den pludselig afbrydes, fungerer mindst lige så godt som gyserfilmens “hiv offeret ind i et mørkt rum, hvorfra spillerne kun kan høre lydene”. Især fordi spilpersonerne her ikke nødvendigvis ved hvor det skete, kun at noget skete.
  4. Selvom det i nogle genrer er en kliché, så kan teknologiske kommunikations-midler også være skidt for spilpersonerne. Der er naturligvis klassikeren med at telemarketeren ringer til din ikke-lydløse telefon, mens du stille gemmer dig i skabet så monsteret ikke finder dig. Herudover så kan myndighederne i de fleste moderne settings spore mobiltelefoner (og internet-søgninger). Ved at medtage disse elementer, så bliver det at medbringe/bruge tekniske kommunikations-midler et aktivt valg, med fordele og ulemper.
Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *