SimCity 2013 – Nu med fremtidsbyer!
Clearance-level: INFRARED
Bemærk: På grund af kommunist-sabotage, er nedenstående opfølgning på anmeldelsen af SimCity 2013 blevet et par år forsinket under transporten til denne webside. Computeren beklager ulejligheden.
Vær hilset, Borgere!
Jeg ved at I længe har ventet i åndeløs spænding på en update om SimCity 2013, og de mange ansøgninger om en update er nu blevet færdigbehandlet.
Som I sikkert husker, var der blandt de ulykkelige ofre kunder, en vis konsensus om fem punkter, hvor selv et perfekt produkt som SimCity 2013 muligvis kunne forbedres. Ud af disse, giver det mig stor glæde at kunne rapportere at DRM-systemet nu, som følge af væsentligt færre spillere forbedrede processer, nu kører mere eller mindre stabilt, afhængigt af tidspunkt og lokale forhold.
Tilsvarende har EA nu, med karakteristisk åbenhed, givet en endelig udmelding omkring muligheden for en gang i fremtiden at kunne bygge byer som er større end en nutidig amerikansk boligblok: Det bliver aldrig muligt.
Givet valget imellem at spilde flere ressourcer på at forbedre et eksisterende vakkelvorent rustikt fundament, eller at allokere udviklerne til at arbejde på en potentielt profitabel udvidelsespakke, er ansvaret overfor aktionærerne forbrugerne naturligvis klart.
EA har derfor netop udgivet den første udvidelsespakke, “Fremtidsbyer” (de tidligere DLC-pakker skal ikke ses som egentlige udvidelser, men mere som en service til forbrugeren, hvor de for et beskedent beløb kan distrahere sig selv fra de endnu ufixede bugs).
Detaljer om den nye SimCity DLC
I en verden, hvor forræderiske kommunist-firmaer såsom Valve, GoG og senest The Humble Store ofte sælger spil digitalt til uhyrligt lave priser, er det altid inspirerende at se, hvordan prisen for den kendte EA-kvalitet aldrig forandrer sig. Men med alle de kosmetiske ændringer som udvidelsespakken indeholder, må man dog stadig se på i stille ærefrygt, når den sælges for kun 249 credits inkl. det sædvanlige regions-krydsnings-administrationsgebyr på ekstra 1/3 af USA-prisen (dvs. 83 kroner mere end prisen i USA). Og denne pris er endda incl. corporate taxes!
Ud over den obligatoriske grafiske re-skinning af eksisterende bygninger, som vi rettelig forventer at skulle betale for i EAs udvidelser og DLC, indeholder udviklingspakken også en håndfuld nye features. Som en ekstra bonus indeholder den også en ny katastrofe, “Robot-angreb”, som spillere af de tidligere forældede Sim City produkter vil kunne nikke genkendende til (da denne katastrofe her var inkluderet i grundspillene).
De nye features centrerer sig omkring et revolutionerende koncept, som nok bedst kan illustreres med EA’s egne ord:
Som borger i en verden fyldt med forvirrende komplekse nuancer, er det en stor glæde at kunne fordybe sig i en så forfriskende enkel vision af, hvordan verdensopfattelsen vil være i fremtidens byer (enten udnyttes de fattige, eller også styrer de rige). Som objektiv observatør kan jeg også se en klar parallel til de komplekse moral-systemer som Bethesda inkluderer i deres række af action RPGs.
Med den første tagline i EA’s produkt-præsentation, “Vil du skabe et utopisk samfund baseret på ren teknologi eller lade et multinationalt selskab forurene og plyndre i forbrugerismens hellige navn?”, er det vist også klart for enhver hvilken side EA er på, men det er modigt at se hvordan de også tør præsentere deres ideologiske modsætning som en reel mulighed.
At begge disse typer samfund tilsyneladende “styres af de rige” er jo også et betryggende indblik i EA’s visioner for fremtiden, da EA’s prissætning jo også klart henvender sig til denne målgruppe.
Alt i alt, må den nye udvidelse siges at være et godt alternativt bud på hvad enkelte udviklere og dusinvis af grafikere kan udrette, hvis deres tid ikke spildes på fejlrettelser. En sådan loyalitet imod den trofaste kundebase må belønnes, og der skal derfor lyde et stort KØB NU herfra!
Denne update er bragt til dig af Computeren! Stol på Computeren! Computeren er Din Ven!
Bliv den første som skriver en kommentar