Hop til indholdet

Magiske genstande – mystisk element, eller PC-boost?

Lad os starte med et par eksempler på magiske genstande i fiktion:

Tyrfing. Sværdet med det gyldne skæfte. Det rammer aldrig forbi. Det ruster aldrig. Og det skærer igennem sten som var det smør. Det blev smedet af dværgene Dvalinn og Durin, under tvang af Kong Svafrlami. Som hævn, forbandede de derfor sværdet, til at dræbe hver gang det blev trukket fra skeden, til at blive årsag til tre onde gerninger, og til at forårsage Svafrlami’s død.

Glamdring “Foe-Hammer”. Et to-håndssværd smedet af elverne til kong Turgon af Gondolin i den Første Alder. Sværdet blev senere fundet af Gandalf den Grå. Bladet gløder når orker er nær. Sværdet bærer inskriptionen “Turgon aran Gondolin tortha, Gar a matha I vegil Glamdring Gud Daedheloth, Dam an Glamhoth.”

D&D 3.5 “Goddag, jeg vil gerne købe et Longsword +2” “Meget vel, hr., men hvad er et Longsword +2?” “Jo, De ved, 10% nemmere at ramme med” “Ah, ja, de hænger lige derovre imellem 5% og 15% sværdene – hvor mange vil De købe?” “Jeg tager tre, så har jeg også til mine assistenter – her, De kan tage mit Longsword +1, min Club +1 og min Trident +1 i bytte, for 50% af deres købsværdi, og så betaler jeg resten kontant.” “Sågerne hr.”

Magiske genstande i fantasy-rollespil

I de fleste af de historier og legender som fantasy-rollespil trækker inspiration fra, bliver magiske genstande præsenteret som noget ganske særligt og unikt. Men alligevel reducerer mange rollespils-systemer magiske genstande, til rene stat-bonusser og/eller ekstra trylleformularer.

Denne udvikling går dog meget godt i tråd med den retning som mange rollespils-systemer har bevæget sig i.

Tag D&D som eksempel:

I 2nd edition, blev magiske genstande præsenteret som noget mystisk, og endda potentielt farligt. Identifikationen af disse, krævede penge og resourcer. Herudover var der altid en risiko for at finde forbandede genstande. Og endelig krævede skabelse af nye genstande en længere proces, specielle materialer, og mystiske elementer (f.eks. en døendes konges sidste åndedræt). Det kostede endda herudover som regel et permanent Constitution stat-point. Dette i et system, som ikke havde nogen metode til at hæve stat-points under normale omstændigheder.

Til gengæld, så fokuserede både D&D 3.5th D&D 4th og Pathfinder på en strømlining af game mechanics, og flyttede fokus over på level progression og kamp. Det betød naturligvis at stat-increasing magiske genstande måtte indarbejdes i spilbalancen. Med den konsekvens, at trusler blev balanceret efter, at spillerne havde et vist antal magiske genstande.

Ye Olde Magick Shoppe

Det måske mest ejendommelige resultat af denne udvikling er, at det kræver at spillere kan skaffe magiske genstande de har brug for, eventuelt i bytte for magiske genstande der ikke længere er brugbare for dem.

Regelbøgernes lister med magiske genstande, begyndte derfor at indeholde priser på disse. Og i mange systemer blev det mere eller mindre standarden at indføre “magic shops” i spilverdenens byer.

I nogle spil flyttede man endda køb, salg og skabelse af magiske genstande helt ud af spillet, for i stedet at håndtere det out of game.

Fra at være legendariske genstande med en historie, var magiske genstande nu blot en forlængelse af spilpersonernes evner. Det blev derfor sværere for GMs at holde magiske genstande sjældne og mystiske.

Fremtiden?

I lyset af dette, er det interessant at se hvordan D&D 5th edition håndterer magiske genstande. Systemet skeler stadig til spilbalance, og inddeler blandt andet genstandene i forskellige kategorier, alt efter hvor magtfulde de er. Men på den anden side, er der nu også regler for at give dem et mere unikt præg. F.eks. ved at de kan have et formål, en kort baggrundshistorie, og specielle ekstra features.

Tiden må vise om det betyder, at magi og magiske genstande igen er ved at få et mere episk præg. Som GM ser jeg i hvert fald frem til, igen at kunne håndtere magiske genstande som en del af historien. Og ikke bare som en del af loot balancing.

Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *