Hop til indholdet

Paranoia – Bekæmp forrædere for Computeren!

Introduktion til Paranoia

Velkommen til Paranoia, og tillykke med din udnævnelse som Troubleshooter, og din forfremmelse til clearance RØD! (hvis du ikke har clearance RØD eller højere, henvend dig da straks til dit lokale IntSec kontor for øjeblikkelig terminering som følge af læsning af materiale over din clearance – tak for din samarbejdsvilje). Computeren er din ven! Stol på Computeren!

Før Computeren herskede kaos. Folk var ulykkelige og fattige, krige og sygdomme hærgede menneskeheden, og de forræderiske kommunister holdt verden i et jerngreb. Men de første højprogrammører forenede deres kræfter, og skabte dels Alpha-Komplekset, og dels Computeren, vores ærede og elskede leder.

Uheldigvis er vort samfund konstant truet af forræderiske elementer. Både kommunister, sabotører, mutanter, hemmelige organisationer, utilfredse borgere, kommunister, beskidte tænder, dårlig ånde, terrorister og snavs har gentagne gange forsøgt at undertvinge vort glorværdige samfund. Men takket være Computerens genialitet og magt er det og vil det aldrig lykkedes disse kræfter at underkue os.

Computeren bruger mange midler i beskyttelsen af vores samfund: Total overvågning, således at forrædere nemt kan opdages. IntSec, det hemmelige politi, der modigt og årvågent afslører forrædere iblandt os. Armed Forces, der med deres sublime træning og overlegne våben kan besejre enhver udefrakommende fjende.

Men måske vigtigst af alle, er Troubleshooters, modige agenter forfremmet fra de infrarøde masser, med det ene formål at tjene Computeren, ved at påtage sig de missioner som ingen andre vil røre med en ildtang er dygtige nok til at påtage sig.

Du er nu en af disse Troubleshooters, en af Computerens modige og loyale tjenere, og du arbejder hårdt efter det oprindelige Troubleshooter-motto: “To find trouble, and shoot it” (dette oprindelige motto erstatter alle tidligere oprindelige mottoer).

Paranoia – ikke som andre rollespil

Paranoia er på mange måder et meget anderledes rollespils-system end du måske er vant til, og lægger op til en temmelig speciel spillestil:

  1. Paranoia fokuserer på satire og det sjove i umulige situationer. Alpha Complex er ved at kollapse under sit eget bureaukrati. De fleste embedsmænd er enten korrupte eller inkompetente. Og Computeren selv er ekstremt paranoid, er fyldt med programmerings-fejl og hyppige nedbrud, og ofte ved højre processor ikke hvad venstre processor foretager sig (Computeren er naturligvis stadig overbevist om sin egen ufejlbarlighed – Stol på Computeren!). Det gør at spillet er fokuseret på det sjove i at forsøge at afsløre (eller bare overbevise dine overordnede om) de andre spilleres forræderi, samtidig med at du forsøger at undgå at blive offer for Alpha Kompleksets turbulente, frustrerende og tossede dagligdag.
  2. Den første vane du må skille dig af med, er ideen om sammenhold imellem spillerne. I andre spil, lægges der op til at du samarbejder som en del af et team. Dvs. at du gør en indsats for din eventyrergruppe, deler skatte ligeligt, undgår intern splid i gruppen, og i det hele taget er ”do-gooders” der holder sammen mod omverdenen. I Paranoia er det oftest forbundet med døden at stole for meget på de andre spillere. Stol ikke på nogen, mindst af alt på dine medspillere. Alliancer i Paranoia er som regel kortvarige og med dødelig udgang.
  3. Spillet går grundlæggende ud på at finde, afsløre og evt. nedkæmpe eventuelle forrædere. I spillet er du hemmeligt både mutant og medlem af en hemmelig organisation, og derfor en forræder. Hvis dine medspillere finder ud af dette, vil de gladeligt skaffe sig af med dig. Derfor, få skovlen under dine medspillere, før de får skovlen under dig.
  4. I andre spil belønnes du med forbedret udstyr og evner, efterhånden som spillet skrider frem. I Paranoia vil du hurtigt lære, at det bedste udstyr som regel er eksperimentelt, og derfor risikabelt. Din mutantkræft er også altid forbundet med en vis risiko, uanset hvor effektiv den er når den rent faktisk virker.
  5. Andre spil lægger op til at man gradvist udvikler en dyb kompleks personlighed man derefter rollespiller, nogle gange strakt ud over flere måneders virkelighedstid. I Paranoia er det til gengæld sjældent smart at knytte sig for tæt til sin spilperson. Mest af alt fordi en Troubleshooter som regel har en forventet levetid målt i timer. Det kan derfor anbefales at finde på nogle få overordnede karaktertræk i stedet, og så fylde resten ind med din egen personlighed.
  6. Mange andre spil har omfattende character generation processer, detaljerede kampregler for bevægelse, antal angreb, specielle evner og lignende til at sikre spilleren maksimal kontrol over næsten alle situationer. I Paranoia har spilleren ingen kontrol. Gamemasteren definerer alle detaljerede regler og er den eneste der kender de overordnede regler. I Paranoia kan det derfor ikke betale sig at forsøge at maksimere din taktiske fordel. Gå i stedet efter at maksimere din dramatiske fordel. Den spiller der skaber det mest dramatiske og underholdende spil, lever som regel længst.
  7. Vær underholdende! Din character er forræder mod Alpha-komplekset. Derfor er de andre spillere ude efter dig. Den bedste måde at forhindre dem i det er Perversity Prestige Points. PP’er får du i belønning af GM for at være underholdende, og kan bruges til at forbedre dine terningeslag (eller forpurre dine medspilleres). Og den bedste beskyttelse er GMs velvilje, som du også opnår ved at være underholdende. Så skab underholdning for hele gruppen, både GM og spillere, og Skæbnen vil smile til dig, og du kan læne dig tilbage, og nyde at se de kedelige characters falde som fluer. Lyder det ikke sjovt? Selvfølgelig gør det det, morskab er obligatorisk.

 

Yderligere information kan findes i Standardiseret Vejledning til Nye Troubleshooters, eller alternativt i den forkortede udgave af samme.

Stol på Computeren! Computeren er din ven!

Offentliggjort iRollespil

Bliv den første som skriver en kommentar

Skriv et svar